Inddragelse af PPR 0-5 år
PPR støtter dagtilbud i at skabe inkluderende miljøer og hjælper forældre og pædagoger med at skabe gode rammer for børns udvikling og trivsel.
PPR er en forebyggende enhed med følgende overordnede formål i forhold til børn 0-5 år:
- at understøtte dagtilbud i at skabe inkluderende udviklings- og læringsmiljøer.
- at støtte forældre i at skabe gode rammer for deres barns udvikling.
Beslutningen om at inddrage PPR sker som udgangspunkt gennem en drøftelse mellem forældre og dagtilbud. Når PPR er inddraget i forhold til et barn, samarbejdes der som udgangspunkt tæt med alle de primære voksne omkring barnet, dvs. både forældre og personalet i dagtilbuddet. PPR kan ikke inddrages i forhold til et navngivent barn uden forældrenes samtykke.
Inddragelse af PPR sker ved et tværfagligt netværksmøde i dagtilbuddet, hvor forældre, personale, ledelse og PPR deltager.
Som forælder eller professionel kan man være bekymret for et barns udvikling og trivsel. Forud for inddragelse af PPR skal der være arbejdet med udfordringen i hjemmet og i dagtilbuddet, evt. med inddragelse af interne ressourcepersoner i dagtilbuddet.
PPR inddrages først, når det i fællesskab mellem forældre, det pædagogiske personale og dagtilbuddets ledelse vurderes, at der er behov for ekstern bistand.
Hvilke vanskeligheder inddrages PPR i?
Inddragelse af PPR beror altid på en afgørelse i den individuelle sag, men følgende er eksempler på vanskeligheder, hvor inddragelse af PPR kan være relevant:
- Generel forsinket udvikling og problematikker omkring modenhed
- Vanskeligheder ved at koncentrere sig
- Følelsesmæssige vanskeligheder, fx at barnet ofte er ked af det eller angst.
- Udfordringer i familien, fx problematikker omkring samvær eller opdragelse
- Sociale vanskeligheder, fx at barnet har vanskeligt ved at forstå andres signaler eller grænser.
- Vanskeligheder med udtale eller stammen
- Vanskeligheder ved at lære ord og udvikle sprog
- Hørenedsættelse
- Sansemotoriske vanskeligheder i betydelig grad og vanskeligheder ved at udføre almindelige daglige aktiviteter.
I Randers Kommune er der fokus på dagtilbuddenes evne til at inkludere, så et lavere antal børn visiteres til specialpædagogiske tilbud (specialgrupper/-dagtilbud). Der arbejdes derfor målrettet på at skabe inkluderende udviklings- og læringsmiljøer.
PPR medarbejdernes overordnede funktion i samarbejdet med dagtilbud er at være proceskonsulenter på det pædagogiske arbejde med et barn, vurdere dets behov og støtte op omkring dets udvikling. Det kan i den forbindelse være nødvendigt at:
- indtage positionen som specialist og f.eks. lave en faglig udredning og på denne måde bidrage med fagspecifik viden.
- arbejde konsultativt og give vejledning/sparring til de primære voksne omkring barnet.
- at yde undervisning til børn med specifikke behov indenfor tale/sprog/hørelse/motorik.
I PPR Randers er der ligeledes fokus på at støtte forældre i at skabe de bedste rammer for deres barns udvikling, hvilket i overvejende grad sker gennem råd og vejledning ved netværksmøder og gennem samtaleforløb.
Forældrene har mulighed for at kontakte PPR uden om dagtilbuddet, men som udgangspunkt indleder PPR ikke et samarbejde om et barn uden inddragelse af dagtilbuddet. Er man som forælder bekymret for sit barn, skal man derfor i første omgang kontakte dagtilbuddets personale, der kender barnet.
Ønsker man som forælder anonym rådgivning fra PPR, dvs. at man ikke ønsker at oplyse navn eller dagtilbud, kan man bede om en tid i Åben Rådgivning.
Ved inddragelse af PPR oprettes der automatisk en elektronisk journal på barnet, hvor PPR opbevarer dokumenter og laver notater om forløbet.
Ved samarbejde om et navngivent barn er PPR, jf. Forvaltningsloven, forpligtet til at føre journal. Den elektroniske journal er kun tilgængelig for PPR, men forældre har ret til aktindsigt.
Journalen destrueres efter barnets 22. år, medmindre andet er aftalt.
Randers Kommune arbejder ud fra "Den tværfaglige samarbejdsmodel", som er et redskab til alle medarbejdere, der beskæftiger sig med børn og unge i Randers Kommune.
Samarbejde med PPR tager sit afsæt i denne model på niveau 3. Afdelingsleder fra henholdsvis skole/dagtilbud er ansvarlig for at igangsætte samarbejdet, eftersom denne er med til at prioritere PPR's indsats.
Den vejledende procedure for igangsættelse af samarbejde med PPR ser derfor således ud:
1.
Stue/klasseteams, enkelte medarbejdere eller forældre kontakter ledelse/koordinator:
- hvis der f.eks. ønskes sparring fra PPR på en stue, en gruppe eller en klasseproblematik
- hvis der ønskes faglig viden om et relevant tema, som PPR besidder
- hvis der er bekymring for et barn.
2.
Hvis ledelsen vurderer, at PPR-inddragelse er relevant, udfylder teamet/medarbejderen blanketten "Tværfagligt netværksmøde", som er en beskrivelse af problematikken og årsag til inddragelse af fag-personer fra PPR eller andre enheder.
Af hensyn til PPR medarbejdernes forberedelse er det vigtigt, at beskrivelserne er både uddybende og beskrivende. Det er vigtigt, at alle relevante aspekter og temaer er beskrevet.
Skemaet "Tværfagligt netværksmøde" sendes af ledelsen/koordinator/skolesekretær til den/de relevante fagpersoner i PPR via det interne mailsystem @randers.dk. Skoler og dagtilbud som ikke er på @randers.dk sender via digital post (Virk.dk).
Det er ledelsens ansvar, at skemaet lever op til det, som er beskrevet under punkt 2.
3.
Deltager forældrene i et netværksmøde, og der her besluttes, at PPR skal inddrages yderligere (observere, teste, føre samtale med barn/elev) har PPR brug for forældrenes skriftlige samtykke.
Skemaet "Forældreoplysningsskema – til PPR" udleveres til forældrene – eller de kan hente det her på hjemmesiden.
Forældrene udfylder og blanketten sendes – enten via dagtilbuddet/skolen, pr. brevpost eller digitalt - til PPR-medarbejderen.
4.
PPR forventer, at blanketten opbevares på dagtilbuddet/skolen som dokumentation for, hvordan og hvorfor PPR har været inddraget i samarbejdet.
5.
Beskrivelser af barnet/eleven skal være gennemgået med forældrene før mødet, og ved møder med navngivet barn/elev skal forældrene som udgangspunkt deltage.
6.
Til møder hvor forældrene deltager, skal der afsættes mindst 45 minutter. På dagtilbudsområdet skal det tilstræbes, at samarbejdsmøder ligger efter kl. 11.00.
7.
Dagsordenen og blanketten til mødet sendes til relevante PPR medarbejdere en uge før mødets afholdelse.
8.
Vær opmærksom på hvilke PPR medarbejdere (psykolog, tale/hørekonsulent, læsekonsulent, fremskudt socialrådgiver), der skal indkaldes. Derudover skal der være fokus på om andre samarbejdspartnere skal indkaldes (eks. Sundhedsplejen, UU).
9.
Efter afholdelse af "Tværfagligt netværksmøde" udfyldes skemaet "Referat/aftaler for det videre samarbejde".
Dagtilbuddet/skolen sender kopi af referat til PPR medarbejdere og andre mødedeltagere.
Det er dagtilbuddets/skolens leder som er ansvarlig for, at der laves et referat.
10.
Deltager forældrene ikke i mødet om deres barn, sender dagtilbuddet/skolen aftalen til forældrene til orientering.