Specialpædagogisk bistand
Her finder du procedurer og skemaer vedr. visitation til specialpædagogisk bistand.
Revisitation
Det er skolelederen for specialtilbuddets ansvar at lave revisitation, jf. Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand § 7.
Elevens distriktsskole/betalingsskole er ansvarlig for at anmode om yderligere informationer, hvis de ønsker at hjemtage eleven.
September-oktober
Skolelederen for specialtilbuddet anmoder i august måned klasseteamet om vurdering af eleven i forhold til, om eleven er velplaceret, om eleven skal have et andet mere/mindre vidtrækkende tilbud, eller om eleven er i en sådan udvikling, at der kan arbejdes på tilbageslusning til almenskolen (evt. mellemrumstilbud).
Forældrenes holdning høres i forbindelse med skole/hjem-samtaler. Specialtilbuddet sikrer i denne forbindelse forældrenes samtykke til at samarbejde med distriktsskolen/betalingsskolen. Hvis forældrene ikke giver samtykke, kan distriktsskolen/betalingsskolen ikke deltage i et revisitationsmøde og heller ikke få tilsendt oplysninger om eleven, som f.eks. elevplan.
Skolelederen udarbejder en liste til psykologen senest den 26. oktober med de elever, der vurderes, hvorefter der laves aftale om det videre forløb. Listen skal også inkludere elever, som distriktsskolen/betalingsskolen ønsker vurderet i forhold til hjemtagelse.
Skolelederen aftaler med psykologen, i hvilket omfang PPR skal inddrages i forhold til den enkelte elev.
November-december
Skolelederen for specialtilbuddet indkalder evt. til netværksmøde for de elever på listen, hvor der er tvivl om, hvorvidt eleven er visiteret til det rette specialtilbud. Samtidig indkalder skolelederen distriktsskolen/betalingsskolen og evt. andre relevante fagpersoner og forældre til netværksmødet.
Forinden har skolen sendt et revisitationsskema til PPR og distriktsskolen/betalingsskolen. I skemaet er der en statusbeskrivelse for eleven, f.eks. i form af elevplanen.
Hvis der på netværksmødet besluttes, at eleven skal indstilles til andet specialtilbud, laves almindelige indstillingspapirer ifølge procedure for dette.
Hvis det vurderes, at et tilbud på almenskolen (evt. mellemrumstilbud) kan blive en mulighed, aftales det nærmere forløb mellem betalingsskole, specialskole og forældre.
For elever der vurderes velplaceret i det nuværende specialundervisningstilbud, udfyldes revisitationsskemaet med en kort status og anbefaling. Skemaet sendes til distriktsskolen/betalingsskolen evt. sammen med relevante oplysninger fra den specialpædagogiske elevplan.
Revisitationsskemaet journaliseres i elevplanen og sendes samtidig til forældrene. Forældrene har ret til at klage over afgørelsen inden for 4 uger, efter at de har modtaget den, jf. Lov om folkeskolen § 51.
Hvis betalingskommunen er en anden
Hvis betalingskommunen er en anden kommune end Randers Kommune, sender skolelederen revisitationsskemaet til PPR i betalingskommunen til orientering senest den 15. januar med en kopi til PPR i Randers Kommune.