Støtte til frivilligt socialt arbejde

Frivillige foreninger og organisationer har mulighed for at søge om midler til frivilligt socialt arbejde. Se her, hvordan du søger om § 18-midler.

Randers Kommune afsætter hvert år midler til støtte af frivilligt socialt arbejde udført af frivillige foreninger og organisationer. Dette sker på baggrund af regler i servicelovens § 18, hvorfor midlerne kaldes § 18-midlerne. Tilskud fra § 18-midlerne bevilges af Randers Kommunes socialudvalg.

Det er en grundlæggende forudsætning for at modtage § 18-midler, at målgruppen for de aktiviteter, der søges om støtte til, er socialt udsatte borgere bosiddende i Randers Kommune.

Ansøgninger, der ikke lever op til denne grundlæggende forudsætning, afvises og har ikke mulighed for at få tildelt § 18-midler.

Ansøgningsrunde for 2025

Der er for 2025 én frist for ansøgning af § 18-midler. Det er således ikke muligt at søge om tilskud på andre tidspunkter af året. Ansøgningsfristen er den 1. februar 2025.

Ansøgningerne forventes at blive behandlet i socialudvalget i slutningen af februar 2025.

Midler til uddeling i 2025

Der er afsat 1.898.000 kr. til § 18 puljen i 2025 i Randers Kommune.

Hvem kan søge?

Der kan søges om midler fra følgende typer af foreninger:

  • Frivillige foreninger
  • Patientforeninger
  • Støtteforeninger
  • Pårørendeforeninger
  • Fonde

Det er væsentligt, at der er tale om en frivillig social organisation, der arbejder for at give enkeltindivider eller grupper en øget velfærd og omsorg eller sigter mod at løse velfærdsproblemer.

Hvad kan der søges om støtte til?

Der kan opnås støtte til frivillige sociale indsatser, der sigter mod at bibeholde eller forbedre borgernes mestringsevne. Udover den konkrete indsats og dertilhørende aktiviteter, kan der søges om midler til at dække øvrige udgifter, som er essentielle for foreningens virke. Det kan eksempelvis være:

  • Husleje
  • Løn
  • Kontorforhold
  • Transport
  • Annoncering

Det er vigtigt, at de konkrete udgifter, der ansøges om § 18-midler til at dække, er tydeligt begrundet i ansøgningen.

Ansøgningsskema

Adgangen til udfyldelse af ansøgningsskemaet er via NemLog-In. Her kan foreningens MitID anvendes. Alle foreninger med en Nem-konto har et NemLog-In. Det er ofte kassereren i en forening, der er i besiddelse af dette. Når skemaet er udfyldt, skal foreningen bruge MitID til at underskrive ansøgningen. 

Alternativt kan et personligt MitID anvendes til at få adgang til ansøgningsskemaet. Hvis foreningsmedlemmerne er undtaget fra at bruge MitID, kan I skrive til paragraf18@randers.dk.

Hvis foreningen i 2024 modtog under 10.000 kr. fra §18 midlerne, skal foreningen også udfylde regnskabserklæringen via nedenstående link.

Hjælp til § 18-ansøgning

Randers Kommune afholder i samarbejde med Frivilligværket informationsmøde om ansøgningsprocessen i forbindelse med § 18-miderne. Informationsmødet afholdes tirsdag d. 17. december 2024 kl. 16.30-18.00 i lokale D.2.58 på Laksetorvet. På informationsmødet vil der blive orienteret om følgende:

  • Kriterierne for § 18 i 2025
  • Udfyldelse af ansøgning
  • Frist for ansøgning

Hvis du vil deltage i infomødet, så skal du tilmelde dig ved at skrive til Pernille Birkner Bro på pernille.birkner.bro@randers.dk senest den 15. december 2024.

Foreningerne er også velkomne til at henvende sig til Mette Sørensen fra Frivilligværket på mette@frivilligvaerket.dk eller via tlf. 29 16 19 21, hvis de har brug for hjælp til at udfylde og indsende deres § 18 ansøgning.

Kontakt