Sådan kan I skrive en pressemeddelelse
Hvordan trænger du igennem "muren" hos medierne? Her finder du gode råd og inspiration til at skrive en pressemeddelelse.
Hvad er historien?
Inden du begynder at skrive, er det vigtigt, at du overvejer helt præcist, hvad du vil fortælle. Gør din historie kort og præcis ved at stille dig selv følgende spørgsmål:
- Hvad er nyheden?
- Hvordan vil det her påvirke/ændre hverdagen for foreningens medlemmer og eventuelt andre borgere?
- Hvorfor gør foreningen dette?
Skriv altid det vigtigste først i pressemeddelelsen og skriv derefter supplerende oplysninger om baggrund, hvem har arrangeret det, hvor og hvornår finder det sted osv.
Har du svært ved at komme i gang med at skrive, kan du eventuelt følge disse stikord: NN-forening afvikler/ændrer/gør/begynder nu bla, bla, bla. Det er første gang, at ... eller det nye i det er, at bla, bla, bla. Det betyder, at bla, bla, bla. Foreningen forventer/ønsker med dette tiltag/arrangement at bla, bla, bla.
Pas på, at du ikke oversælger din historie. Hvis arrangementer ikke holder, hvad artiklen lover, så går gæsterne skuffede derfra, og I ser dem næppe igen.
Skriv godt og kort
Når du skriver, bør du undgå at bruge fagudtryk eller andre interne udtryk. Samtidig bør du undgå alt for lange sætninger. En god tommelfingerregel er, at hvis en sætning fylder mere end to linier på et A4-ark, så er den for lang.
Den samlede tekst bør heller ikke være for lang. En god pressemeddelelse fylder ca. en halv A4-side.
Vær omhyggelig med at finde en god overskrift
Mange tror fejlagtigt, at overskriften skal være dækkende for tekstens indhold. Det er ikke altid rigtigt. Overskriften har kun ét formål: Den skal vække læserens interesse, så vedkommende læser videre.
Billeder
Har du et godt og relevant billede, så send det med. Men sørg for at du har de nødvendige skriftlige tilladelser. Det gælder:
- tilladelse fra de personer, der tydeligt og genkendeligt ses på billedet (af hensyn til GDPR regler om persondata)
- tilladelse fra fotografen (af hensyn til ophavsret).
Kontaktoplysninger
Uanset hvor grundig du er, så kan modtageren sagtens have spørgsmål til det, du har skrevet. Slut derfor altid pressemeddelelsen af med at skrive, hvem man kan kontakte for at få yderligere oplysninger.
Få hjælp
Når din pressemeddelelse er færdig, så bed en anden person om at læse den igennem. En gennemlæsning med helt friske øjne afslører ofte mangler eller fejl. Stil dig selv spørgsmålene:
- Fik jeg det hele med?
- Er der nogen overflødige oplysninger?
- Kan man forstå budskabet uden forhåndskendskab til indholdet?
- Kan jeg forbedre formuleringer, ordvalg, overskrift?
Hjælp på nettet
På nettet findes en række hjemmesider, der kan være en hjælp, når man skriver. Her gør vi opmærksom på et par af dem – uden ansvar i øvrigt:
- Omatskrive.dk
- Dsn.dk - Dansk Sprognævns hjemmeside. Her finder du retskrivningsordbogen, typiske fejl m.m.
Send pressemeddelelsen
Hvis du mailer din pressemeddelelse, skal du i emnefeltet skrive "pressemeddelelse" samt overskriften.