Etageboliger ved Vermundsvej i Kristrup
Høring: Forslag til Lokalplan 748 og forslag til Tillæg 22 til Kommuneplan 2021 - Etageboliger ved Vermundsvej i Kristrup - samt afgørelse om ikke at udarbejde miljøvurdering/miljørapport
Forslag
Lokalplan
8960 Randers SØ
5. december 2024
10. oktober 2024
Erhvervs- og planudvalget vedtog 2. oktober 2024 forslag til Lokalplan 748 og forslag til Tillæg 22 til kommuneplanen - Etageboliger ved Vermundsvej i Kristrup - med afgørelse om ikke at foretage miljøvurdering/miljøkonsekvensrapport til offentlig høring i otte uger, jvf. Planlovens § 24.
Lokalplanforslaget omfatter et samlet areal på ca. 0.75 ha. og området ligger i Kristrup på ejendommen Vermundsvej 3. Planen giver mulighed for at opføre 4 etagebygninger med op til 26 boligenheder i den nordlige ende af Vermundsvej, hvor bygningerne mod henholdsvis nord og syd kan opføres i op til to etager, og de to midterste bygninger i op til tre etager.
Læs Forslag til Lokalplan 748 her
Kommuneplantillæg
Forslaget til kommuneplantillæg udlægger rammeområdet til boligformål.
Læs Forslag til Tillæg 22 til Kommuneplan 2021
Miljøvurdering
Erhvervs- og planudvalget har afgjort, at planforslagene ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering, da planforslagene vurderes ikke at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. Begrundelsen fremgår af planforslagets redegørelse.
Hvis du vil klage over at der ikke laves en miljøvurdering, skal det ske til Planklagenævnet.
Fristen for at indgive klage til Planklagenævnet udløber den 7. november 2024.
Vær opmærksom på, at alle svar løbende vil blive offentliggjort herunder. Læs mere om Randers kommunes behandling af persondata.
Høringssvar
Bemærkninger til Tillæg 22 ang. internationalt beskyttede arter
Til Randers kommune
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø har i forbindelse med høring af forslag til Randers Kommune kommuneplantillæg nr. 22 følgende bemærkninger for så vidt angår varetagelsen af internationalt beskyttede arter.
I kommuneplantillægget kan det læses at: "Træerne på grunden vurderes ikke at udgøre et potentielt værdifuldt yngle- eller rastehabitat for flagermus pga. den ringe forekomst af egnede hulheder i træerne. Samlet vurderes det, at træerne på ejendommen kan fældes, uden at det vil medføre en negativ påvirkning af matriklens værdi som yngle- eller rastelokalitet for flagermus."
Det kan yderligere læses at:
"Hvis der mod forventning opdages rastende flagermus ved nedrivningen eller fældning af træerne skal de udsluses på den rigtige måde."
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø har generelt vanskeligt ved at se af kommuneplantillægget at hensynet til internationalt beskyttede arter er varetaget.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø kan konstatere at vi også før i forbindelse med tilsynet har gjort Randers Kommune opmærksom på, at flere afgørelser de seneste par år har medført en skærpet praksis for hensynet til bilag IV-arter. Hvis der i forbindelse med planen skal nedlægges levesteder for bilag IV-arter, er det en forudsætningen for planens gennemførsel, at den økologiske funktionalitet af et yngle- eller rasteområde for bilag IV-arter opretholdes på mindst samme niveau som hidtil, gennem anvendelse af nødvendige afværgeforanstaltninger. Generelt for bilag IV-arter gælder det, at erstatningslevesteder skal være funktionelle inden det gamle levested nedlægges, for at den økologiske funktionalitet er opretholdt.
Bilag IV-arter er desuden beskyttet på individniveau, for hvilken det generelt gælder, at der er forbud mod forsætligt at indfange eller dræbe bilag IV-arter. Hvis planerne kan medføre forsætlig håndtering eller drab af bilag IV-arter, skal der foretages nødvendige afværgeforanstaltninger for at undgå dette. Hvis ikke det kan undgås, skal der søges dispensation fra artsfredningsbekendtgørelsen.
Vi oplyser, at den foreliggende praksis for flagermus er, at hvis det ikke kan udelukkes, at planen medfører beskadigelse eller ødelæggelse af levesteder for flagermus, skal der opføres erstatningslevesteder. Praksis er, at hvert flagermusegnede træ, som skal fældes, erstattes 1:2 ved veteranisering, samt sikring af ét tredje træ mod fældning, for at opretholde den økologiske funktionalitet. Træer der skal veteraniseres skal findes i nærområdet, nærmest muligt de fældede træers placering og ikke længere væk end 500 m.
Ved nedrivning af bygninger, er erstatningslevesteder ofte en blanding af opførelse af flagermuskasser, etablering af nye levesteder i nye bygninger, og etablering af flagermushuse/hoteller.
Ministeriet for Grøn Trepart
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf. +45 33 95 80 00
Udnyt Ørneborgvej
I forbindelse med en tydelig fremtidig øget trafik til/fra disse boliger, kan man så overveje at åbne Ørneborgvej op for biler ud til Grenåvej? Det vil give øget fleksibilitet for at komme ud på Grenåvej og mindre trafik omkring den allerede trafikerede Kristrupvej.
Jeg tænker en simpel ureguleret udkørsel, men selvfølgelig som ubetinget vigepligt. Evt. med fuld Stop.
Alternativt, en udkørsel kun med højresving.
Rasmus, Randers SØ
Høringssvar om forslag til Lokalplan 748, etageboliger ved Vermundsvej
Aarhus Stift sender vedhæftede dokumenter som høringssvar ifm. den offentlige høring på forslag til Lokalplan 748 for etageboliger ved Vermundsvej i Kristrup, Randers.
Vedhæftede dokumenter