E45 skal udvides hele vejen fra Aarhus N til Randers N

I forbindelse med en udvidelse af Ostjyske Motorvej, E45, langs det ostjyske bybånd er det afgorende, at det også gælder fra Aarhus N til Randers N. Samtidig bor der laves en ny motorvejstilkorsel ved Fladbrovej og risikoen for stormflod bliver undervurderet. Det mener Randers Kommune.

Lige nu er tre VVM-undersogelser af en udvidelse af Ostjyske Motorvej E45 til tre spor på strækningen fra Vejle til Randers N i horing. Men i undersogelsernes resumé fremgår de samfundsokonomiske gevinster ved en samlet udvidelse af Ostjyske Motorvej til tre spor fra Vejle til Randers N ikke tydeligt.

Læs Randers Kommunes horingssvar til Vejdirektoratet

En udvidelse er samfundsokonomisk rentabel

"Vi undrer os over, at de samfundsokonomiske effekter er delt op på de tre VVM-redegorelser. Vejnettet hænger sammen og det er den samlede samfundsokonomiske gevinst, der er interessant og den viser, at en samlet udvidelse på hele strækningen fra Vejle til Randers N er okonomisk rentabel allerede fra 2030. Det burde fremgå tydeligt, " siger Torben Hansen, borgmester i Randers Kommune.

Og det gor det ikke. I stedet er VVM-rapporten delt op sådan, at en væsentlig oplysning om, at det er rentabelt at udvide motorvejen til tre spor fra Aarhus N til Randers N ikke blevet en del af resumeet. I beregningerne af omkostningerne under anlægsperioden er der desuden taget udgangspunkt i at hastigheden på en del af denne strækning skal sættes ned fra 130km/t og 110km/t til 80km/t. Et forhold der også undrer Randers Kommune.

"Alle der korer på strækningen ved, at man sjældent når de 130km/t, så når man bruger en nedsættelse af hastigheden som argument for, at generne ved at anlægge et ekstra spor er store, så har man glemt, at den faktisk korte hastighed allerede er nedsat. Dermed vil generne ved at udvide være mindre og den samfundsokonomiske gevinst blive storre. Afsættet i rapporten er i min optik dermed ikke reelt," siger Torben Hansen.

Ny motorvejstilkorsel

Samtidig peger Randers Kommune på , at muligheden for en ny motorvejstilkorsel ved Fladbrovej skal undersoges.

Ifolge Vejdirektoratets analyse vil det være nodvendigt at udvide tilkorselsanlæggene Randers C og de omkringliggende kryds for at undgå at trafikken sander til. Men Randers Kommune mener, at trafikken i området bliver mere belastet end Vejdirektoratet forudser. Ikke mindst fordi der også er gang i at etablere nye boligområder i både Hornbæk og Stevnstrup/Langå.

"Vi kan konstatere, at Vejdirektoratet i VVM-undersogelsen fastslår, at den eksisterende tilkorsel ved Randers C og de omkringliggende kryds ikke vil kunne afvikle trafikken tilfredsstillende i fremtiden. Men eneste losning, der bliver nævnt i VVM'en er en storre ombygning af kryds og tilkorsel. Vi opfordrer i stedet til, at muligheden for en ekstra tilslutning til E45 i sydgående retning ved Fladbrovej undersoges i forbindelse med VVM'en og, at der udarbejdes en samfundsokonomisk analyse heraf. For måske er det en bedre losning," siger Torben Hansen.

Mere fokus på klimasikring og stojskærm

Endelig peger Randers Kommune i horingssvaret også på behovene for stojafskærmning på strækningen Aarhus N - Randers N og ikke mindst peges også på behovet for klimasikring af motorvejsbroen over Gudenåen.

"Vi mener ganske enkelt, at Vejdirektoratet undervurderer risikoen for stormflod. Der er en reel risiko for, at motorvejsbroen over Gudenåen bliver oversvommet. Sker det vil Randers Bro også være oversvommet, og derved er der ingen broforbindelse over Gudenåen. Det må ikke ske," siger Torben Hansen, der opfordrer til at klimasikring kommer på dagsordenen.

Randers Kommune har formelt afgivet horingssvaret til Vejdirektoratet efter byrådets behandling af det på modet den 7. september. Horingsfristen er 20. september.

Ud over Randers Kommune har også flere lokale virksomheder afgivet horingssvar om behovet for en udvidelse af Ostjyske Motorvej E45 til tre spor.