Folkeskoleelever designer hjælpemidler til ældre og kunstige ben
Rekordmange 5. og 6. klasseelever i mere end 40 kommuner er lige nu i fuldt sving med det 10-ugers innovationsforlob Naturfagsmaraton. Forlobet afsluttes med lokale konkurrencer, og d. 27. og 28. februar kommer Naturfagsmaraton til Randers. På de to konkurrencedage fremviser knap 1.000 elever deres forskellige losninger på forlobets 10 udfordrende opgaver, og de bedste losninger honoreres med et Naturfagsmaratontrofæ.
Design et kunstigt ben, der kan sparke præcist til en bold ved egen kraft, udvikl en model af fordojelsessystemet, der viser madens vej igennem hele kroppen, opfind et hjælpemiddel til Ingeborg og Otto på plejehjemmet, der kan lofte garnnogler og hunden Busters tennisbolde op fra gulvet og design et jordskælvssikret hus og en seismograf.
Sådan lyder fire af de 10 udfordrende opgaver, som 22.000 5. og 6. klasses elever over hele landet lige nu er i gang med at lose på egen hånd; fra idéer til færdige opfindelser. Og der er brug for både hoved og krop, når eleverne kaster sig ud i life science-opgaverne. For de kan designe et kunstigt ben, skal de bl.a. undersoge, hvordan et ben virker, når det for eksempel går, lober og bojer, og hvad der sker med benet, når det belastes. Udfordringerne loser eleverne ved at være undersogende og eksperimenterende og med lærerne på sidelinjen som sparringspartnere.
Mandag d. 27. februar og tirsdag d. 28. februar kommer Naturfagsmaraton til Randers, hvor det for forste gang er en klasse fra HTX på Tradium, der skal være dommere i konkurrencen i stedet for lærerne fra folkeskolen. HTX-klassen har været med på sidelinjen siden november 2016 og har selv arbejdet med at idéudvikle på opgaverne.
Tidlig interesse for naturvidenskab
"Naturfagsmaratonopgaverne, som hvert år udvikles af Naturvidenskabernes Hus og naturfagslærere, opfylder mange af læringsmålene i naturfagsundervisningen. For eksempel skal eleverne i dag kunne udvikle modeller af naturfaglige emner og kommunikere deres viden inden for faget, ligesom bevægelse skal tænkes ind i undervisningen. Alle disse krav favner opgaverne," siger Nanna Seidelin, direktor for Naturvidenskabernes Hus, og fortsætter:
"Interessen for naturvidenskab skal vækkes og stimuleres på et tidligt tidspunkt i bornenes liv. På 5. og 6. klassetrin er de åbne og nysgerrige, og derfor kan naturfagene leges ind hos dem. Det er vigtigt for fodekæden, idet alt for få unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi."
Markant stigning i kompetencer og deltagerantal
Naturfagsmaraton afvikles i år for 14. gang og med en stigning i deltagerantallet for fjerde år i træk. Årsagen til stigningen i antallet af deltagere kan blandt andet findes i en analyse foretaget af Naturfagenes Evaluerings- og Udviklingscenter blandt deltagende lærere i Naturfagsmaraton i sidste skoleår. Ifolge analysen vurderer lærerne, at elevernes faglige kompetencer inden for problemlosning, deres selvtillid, samarbejdsevner og evnen til at arbejde selvstændigt styrkes markant gennem deltagelse i Naturfagsmaraton.
"Målet inden for en kort årrække er at inspirere 25.000 elever med spændende innovative naturfagsopgaver i Naturfagsmaraton, og vi er godt på vej hjulpet af de stærke resultater, som analysen viser," siger Nanna Seidelin.
Birgitte Nauntofte, CEO i Novo Nordisk Fonden, som stotter Naturfagsmaraton, siger:
"Innovation inden for naturvidenskab og teknologi er noget af det, Danmark skal leve af i fremtiden. Novo Nordisk Fonden stotter Naturfagsmaraton, fordi vi gerne vil medvirke til at fremme borns opfindsomhed, inspiration og viden inden for naturvidenskab og teknologi og stimulere dem til på længere sigt at vælge en karriere inden for disse områder."
FAKTA
- Naturfagsmaraton er stottet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Grundfos og Undervisningsministeriet. Naturvidenskabernes Hus, som er en non-profit organisation, har udviklet opgaverne og afvikler konkurrencerne.
- Formålet med Naturfagsmaraton er at udvikle elevers opfindsomhed og innovationskompetencer samt oge deres interesse for og glæde ved naturvidenskab og teknologi. Naturfagsmaraton giver samtidig natur- og teknologilærere inspiration til at arbejde med innovative opgaver i undervisningen. Naturvidenskabernes Hus driver også det landsdækkende netværk for skole-virksomhedssamarbejde, Jet-Net.dk.
- Naturfagsmaraton afvikles i år for 14. gang og med en stigning i deltagerantallet for fjerde år i træk; i skoleåret 2012/13 var der 12.000 deltagere.
- Se også www.naturfagsmaraton.dk