Projekt om elevers læring og trivsel i Randers får 4,4 mio. kr.

A.P. Moller og Hustru Chastine Mc-Kinney Mollers Fond til Almene Formaal har netop doneret 4,4 mio. kroner til at fortsætte projekt "Professionelle Læringsfællesskaber" på folkeskolerne i Randers Kommune. Projektet handler om at styrke elevernes læring og trivsel ved at udvikle lærernes kompetencer og styrke fællesskaber om læring i skolerne.

Alle born skal blive så dygtige som muligt. Det er målet for den folkeskolereform, der blev indfort i 2014. En af de stærke metoder til at sikre det, har vist sig at være såkaldte professionelle læringsfællesskaber, hvor pædagoger og lærere i fællesskab sætter ind for at styrke bornenes læring og trivsel.

I 2014 gav A.P. Moller og Hustru Chastine Mc-Kinney Mollers Fond til Almene Formaal over 11 mio. kroner til et projekt, der skulle styrke de professionelle læringsfællesskaber på folkeskoler i Randers og Aarhus. Det blev dermed muligt at gennemfore storre kompetenceudviklings-forlob af lærere, pædagoger og ledelse, VIA University College bidrog med forskning og KORA stod for lobende evaluering.  Nu har samme fond doneret yderligere 4,4 mio. kroner til at fortsætte projektet i Randers Kommune i samarbejde med VIA University College.

"Det er en rigtig god nyhed både på skolerne og her i skoleforvaltningen. Det betyder, at vi kan komme endnu længere i forhold til, at det enkelte barn trives og lærer mest muligt, " siger skolechef Henrik Johansen, Randers Kommune.

Evalueringen af de forste tre års projekt viser blandt andet, at der er klare effekter af, at lærere og pædagoger arbejder tæt sammen om de enkelte klasser og elever, og det viser også, at når lærerne arbejder sammen i fællesskaber, så er de langt bedre til at implementere den nye folkeskolereform, end hvis de arbejder hver for sig.

"At et barn trives er forudsætningen for, at det kan lære så meget som muligt. Vi har i tre år arbejdet med at udvikle professionelle læringsfællesskaber på skolerne med midler fra den forste donation. Det har medfort kompetenceudvikling og udvikling af nye praksis'er, som gavner bornene. Vi har også en klar strategi for at arbejde med fravær, trivsel og faglighed. De nye midler skal bruges til at styrke, at vi på alle skoler har en klar og fælles praksis, ligesom vi skal styrke teamsamarbejde på skolerne og tage afsæt i, hvad vi indsamler af data om det enkelte barns trivsel og læring. Vi skal bruge midlerne i det nye projekt til netop at sikre systematik og forankring af en ny tilgang," siger Henrik Johansen.

Donationen kommer 9.258 elever fordelt på 19 folkeskoler og 3 specialskoler i Randers til gode. 
Fortsættelsen af projektet Professionelle Læringsfællesskaber lober fra slutningen af 2017 til juni 2020, og vil lobende blive evalueret undervejs.