Analyse af skolernes bygningsmasse – udviklingsplaner for skolerne

Den didaktiske og pædagogiske analyse af skolernes bygningsmasse og udviklingsplaner for skolerne skal være med til at understøtte et mangfoldigt og praksisnært læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle.

Børn og skole
Type

Plan

Område

Hele kommunen

Høringsfrist
Offentliggjort
Afgiv høringssvarAfgiv høringssvar som medarbejder i Randers Kommune
Type

Plan

Område

Hele kommunen

Høringsfrist

15. november 2024

Offentliggjort

11. oktober 2024

Afgiv høringssvarAfgiv høringssvar som medarbejder i Randers Kommune

Skole- og uddannelsesudvalget vedtog den 7. oktober 2024 at sende en didaktisk og pædagogisk analyse af skolernes bygningsmasse, som indeholder udviklingsplaner for skolerne, i høring frem til den 15. november 2024.

I forbindelse med en prioritering og udmøntning af udviklingsplanerne sendes et forslag om, at der udvælges modelskoler, hvor der i særlig grad fokuseres på arbejdet med at etablere stærke børnefællesskaber, ligeledes i høring frem til 15. november 2024.

Scenarier og udviklingsplaner for skoler i Sydbyen; Kristrup Skole, Søndermarkskolen og Tirsdalens Skole er ikke en del af høringen, da de behandles politisk på et senere tidspunkt.

Didaktisk og pædagogisk analyse og anbefaling

NERD architects har udarbejdet en didaktisk og pædagogisk analyse af skolernes bygningsmasse, der beskriver udviklingsplaner for skolerne.

I analysen beskrives det samlede behov for indsatser på de enkelte skoler gennem 4 kategorier:

  1. Lokalerne er tidssvarende, så aktiviteter og undervisning kan afvikles i eksisterende rammer
  2. Lokalerne har en passende kapacitet, men læringsmiljøet understøtter i mindre grad de bærende pædagogiske principper og rumlige fokuspunkter
  3. Lokalerne er udfordret på kapacitet, og/eller læringsmiljøet understøtter ikke de bærende pædagogiske principper og rumlige fokuspunkter
  4. Lokaler mangler, og det er ikke muligt at afvikle undervisningen i eksisterende rammer

NERD architects vurderer, at særligt skolernes almene arealer, hvor eleverne opholder sig en stor del af skoledagen, kun i mindre grad understøtter de pædagogiske principper og rumlige fokuspunkter, som er politisk vedtaget og beskrives i analysens første del.

De almene arealer omfatter klasserum, grupperum, og fællesarealer herunder forslag til etablering af makerspace som en værkstedsfunktion.

Mange af læringsarealerne i og omkring klassen er monofunktionelt indrettede med få eller ingen muligheder for at variere undervisningen og skabe gode deltagelesmuligheder for alle.

Skole- og uddannelsesudvalget har besluttet at prioritere en proces, hvor der peges på en modernisering af skolernes almene arealer med fokus på at skabe rum og deltagelsesmuligheder for alle - herunder rum for tilbagetrækning og mellemformer samt fællesskaber i forskellige former. Moderniseringen skal understøtte en høj rumlig differentiering, der kan imødekomme en bredere vifte af behov samt flere måder at lære på, og som dermed muliggør et mere mangfoldigt og praksisnært læringsmiljø.

Skole- og uddannelsesudvalget vil få fremlagt høringssvar på udvalgsmødet den 2. december 2024 med henblik på at træffe en endelig beslutning af prioriteringen af midlerne til realisering af skolernes udviklingsplaner. På baggrund af beslutningen vil der blive arbejdet med en udmøntningsplan i foråret 2025.