Forslag til ændring af praksis for sprogvurderinger i dagtilbud i Randers Kommune
Forslag om ændring af praksis for sprogvurderinger der vil betyde, at det er den pædagog faglige vurdering der afgør, hvornår barnet sprogtestes.
15. marts 2025
11. februar 2025
Børne- og familieudvalget besluttede på deres møde den 28. januar 2025 at sende et forslag om ændring af praksis for sprogvurderinger i Randers Kommune, fremsat af Socialdemokratiet, til høring. Herunder vil børne- og familieudvalget gerne høre følgende:
- Om der er tilslutning til det fremsendte forslag fra Socialdemokratiet der hedder: "at vi sprogvurderer som loven foreskriver, således at det er den pædagog faglig vurdering der afgør, hvornår der skal laves en sprogtest på børnene."?
- Om der er ønske om en overgangsperiode, sådan som forvaltningen har beskrevet i det vedlagte notat, eller der snarest muligt ønskes en praksis hvor sprogvurderinger alene tager afsæt i den faglige vurdering jf. ovenstående?
Hvad siger lovgivningen?
På dagtilbudsområdet er det lovpligtig at sprogvurdere børn i alderen omkring 3 år (2,10-3,4 år), der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering (Dagtilbudsloven § 11). Desuden er det lovpligtigt, at kommunen sprogvurderer alle børn omkring 3 år, der ikke er optaget i et dagtilbud (dagtilbudsloven §11 stk. 2). Der stilles ikke krav om, at kommunen skal anvende et bestemt sprogvurderingsværktøj til den lovpligtige sprogvurdering, og heller ikke krav om, at det skal være it-understøttet. I folkeskolen er det lovpligtigt at gennemføre den obligatoriske sprogvurdering i børnehaveklassen af alle børn i begyndelsen af skoleåret. Sprogvurderingen skal gennemføres ved hjælp af det digitale sprogvurderingsredskab udbudt af Børne- og Undervisningsministeriet.
Vedhæftet er et notat, der blandt andet beskriver lovgivningen på området, den nuværende praksis for sprogvurderinger i dagtilbud og skoler i Randers Kommune, forskningsbaserede perspektiver på sprogvurderinger og forvaltningens anbefaling til ændret sprogvurderingspraksis.
Se notat om forslag til ændring af praksis for sprogvurderinger i dagtilbud i Randers Kommune.