Ny cykelguide til det skønne landskab mellem Randers og Langå

Læg den nye guide i cykelkurven og invitér familien på cykeludflugt mellem Gudenåen og jernbanen. Bag guiden står Bevaringsudvalget for Randers Kommune og Museum Østjylland.

Undervejs på cykelturen følger du skiftevis jernbanen og Gudenåen gennem den smukke østjyske natur. Bag den nye cykelguide står Bevaringsudvalget for Randers Kommune og Museum Østjylland. Foto: Museum Østjylland

Med guiden i hånden bliver I på turen klogere på historien og bygningskulturen rundt i det skønne landskab mellem Randers og Langå.

Guiden er sammensat og bearbejdet af Museum Østjylland i samarbejde med Randers Kommune og er blevet til på baggrund af et ønske fra bevaringsudvalget. 

Jernbaner og kanaler har formet området

Folderen, der guider dig gennem det både flotte og historiefyldte område er den tredje af slagsen. De to tidligere guider har handlet om Tøjhushavekvarteret og Slyngborgkvarteret i Randers.

”Med cykelguiden Randers-Langå ønsker vi at vise kommunens borgere, hvordan veje, jernbaner og kanaler har været med til at forme området mellem Langå og Randers og give borgerne og andre interesserede mulighed for at cykle ud i landskabet og finde sporene efter århundreders byggerier. Samtidig håber vi, at guiden kan bidrage til at styrke og bevare den lokale identitet på tværs af de to byer,” siger Birgit Veje Søndergaard, der er formand for bevaringsudvalget i Randers Kommune.

Forbindelser mellem byer skaber vækst

Den nye guide tager blandt andet udgangspunkt i meget af det anlægsarbejde, der gennem historien er sket mellem Randers og Langå. Alt lige fra Christian den 3.s kanal, trækstien, jernbanen og E45 har været medvirkede til, at Langå, Stevnstrup og Randers har udviklet sig, som de har og ser ud, som de gør i dag.
I guiden kan du blandt andet læse om Langå Station. Den oprindelige station stod færdig i 1862 omtrent en kilometer fra Gammel Langå, der opstod omkring byens middelalderkirke.

”Da stationen blev bygget, skød en by op i et tempo, der før industrialiseringen og jernbanernes tid var fuldstændig uhørt. Byen voksede sig stor takket være jernbanen, hvor en stor del af byens indbyggere på den ene eller anden måde var beskæftiget. I 1930’erne voksede Gammel Langå og Langå sammen til én by. Så det er ikke så mærkeligt, at jernbanen betyder noget for borgerne i Langå. Den har i allerhøjeste grad formet byen,” forklarer Simon Ryvang True, der er museumsinspektør på Museum Østjylland.

Tre guider hænger sammen

Man kan fortælle en lignende historie om Stevnstrup, og også i Randers har jernbanen sat sine spor. Den Blå Bro – et af byens varemærker i dag – er en gammel jernbanebro. Og lige nord for jernbanens station i Randers opstod i 1880’erne Slyngborgkvarteret, mens Hadsundbanens gamle jernbaneremise i dag er beboerhus for Tøjhushavekvarteret.

”På den måde er de tre guider på en gang forbundet og alligevel deres helt egne med unikke fortællinger, som både lokale borgere og gæster i området forhåbentlig kan få stor glæde af,” slutter museumsinspektøren. 

Her kan du hente guiden

Guiden er gratis og kan hentes på Museum Østjylland i Kulturhuset. Museet er åben tirsdag - søndag, kl. 10 - 16.

Hent også guiden i Randers Biblioteks bogbus, Håndværksmuseet, Langå Kulturhus, Bogbyen i Langå og Brugsen i Stevnstrup.

De to guider om Tøjhushavekvarteret og Slyngborgkvarteret har været udsolgt, men er nu genoptrykt. Hent dit gratis eksemplar på Museum Østjylland i Kulturhuset Randers. Du er meget velkommen til at tage et eksemplar af alle tre guider.